جایگاه خانواده از دیدگاه قرآن و اسلام

:: نویسنده : بخش گوناگون
:: تاریخ انتشار : فوریه 28, 2014
جایگاه خانواده از دیدگاه قرآن و اسلام

خانواده و جایگاه خانواده از منظر اسلام و کتاب الهی، جایگاهی بس رفیع و ارزشمند است که خداوند از آن به عنوان محفل تکامل آدمی نیز یاد کرده است.

جایگاه خانواده کجاست؟

به راستی هیچ به این موضوع فکر کرده ایم که اهمیت خانواده و جایگاه آن در چه مرتبه ای قرار دارد؟

با آیه ای از قرآن آغاز میکنیم که فرموده است : ومن آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل بينكم موده ورحمه
بدين ترتيب محيط خانواده براي زندگي انساني فضايي آكنده از تسكين و آرامش گشت تا در كنار همسر خود در فراز و نشيب هاي زندگي همديگر را يار و ياور باشند.

خداوند برای هیچ یک از مخلوقاتش به ویژه انسان که اشرف این مخلوقات است کم کاری نکرده است و بهترینها را برای بهترین آفریده هایش محیا ساخته که در این جهان پر رمز و راز احساس خلاء نداشته باشد.

گاه مصداق این جمله که میگوید : نعمت زیاد، ناشکری به بار خواهد آورد، عینیت بارز ما انسانها میشود، گویی که زمین و آسمان فقط برای ما آفریده شده اند و هر چه در این جهان هست باید به خدمت مطلق ما درآیند و انگار که این نعمت ها، تنها وظیفه دارند به خدمت ما انسانها باشند، در حالیکه حتی بعضی وقتها خودمان غافل هستیم که ما خود نیز وظیفه ای بر دوش داریم که به این دنیا پا گذاشته ایم و شاید ناخواسته فراموش میکنیم که خدا هیچ مخلوقی را بدون هدف و وظیفه نمی آفریند و هر کس در جایگاه خود وظایفی برای انجام دارد. ما که اشرف مخلوقاتیم، پس بدون شک وظایف ما به نسبت جایگاهمان در میان سایر مخلوقات سنگین تر است و با اهمیت تر.

از خود بپرسیم آیا ایجاد خانواده و نگهداری از آن که مانند رسالتی بر دوش ما نهاده شده یکی از این وظایف مهم نیست؟

اگر هست پس چرا اهمیت جایگاه خانواده برای بعضی از ما انسانها بازیچه ای بیش نیست؟
به راستی، پاك خدايي كه از آنچه زمين مي روياند و نيز از خودشان و از آنچه نمي دانند همه را نر و ماده گردانيده است.

ما انسانها، حیوانات را نر و ماده میخوانیم و خود را، زن و مرد یا آقا و خانم و … ، پس مسلما خود ما نیز به این واقفیم که ارزش آدمی به چه صورت معیار خورده است!

ما میدانیم که شاهكار خلقت خداوندي در آسمانها و زمين، تزيين مخلوقات به زوجيت است كه اين سنت را بر جماد و نبات و صد البته بر انسان حاكم نمود و هنگامي كه زوجيت انساني همراه با خرد خدادادي انسان عجين مي گردد محصولي به نام خانواده بهمراه دارد كه از بزرگترين ارمغان هاي خداوند منان بر جامعه بشري به بلنداي تاريخ محسوب مي شود.

میدانیم که خانواده در زندگي بشر بس كهن مي باشد و امري طبيعي.

همه ی اینها را میدانیم ولی شاید این را نمیدانیم که جایگاه خانواده چه جایگاه عظیمی است و یا شاید نمیدانیم که چگونه باید از این جایگاه رفیع پاسداری کنیم!

از دیدگاه شما، تدبیر الهی برای آفرینش زن و مرد چه بود؟

تدبيرالهي درآفرينش زن و مرد، بر اين تعلق گرفت كه تنها شهوت نفس ميان زن ومرد حاكم نباشد و اینچنین بود که عشق به خانواده متولد شد.

هن لباس لكم وانتم لباس هن: گويي كه براي تربيت آدمي بايد محفلي ايجاد گردد كه هم زن وهم مرد خود درآن به تكميل شخصيت نايل آيند وهم كانوني گردد براي پرورش نسل آينده و جامعه.

خانواده كوچكترين واحد اجتماعي و درعين حال بزگترين و تاثير گذارترين واحد تربيتي در جوامع به شمار مي آيد، به طوريكه اين نهاد مي تواند منشا تحولات عظيم فردي، اجتماعي و رشد ارزشهاي انساني در ميان اعضاي آن باشد.

خانواده مهم ترين نهادي است كه فرد درآن پرورش مي يابد.

بنابراين سرمايه گذاري و توجه هرچه بيشتر به خانواده در دستور كار معلمان عالم و در راس آنان پيامبران و پيشوايان اديان قرار گرفته است و امروز هم بشريت به جايي رسيده است كه خود را ملزم به اين رويكرد مي داند تا جاييكه دولتها توجه خاصي نسبت به رشد و توسعه كيفي خانواده مبذول داشته و سعي دارند با در اختيار قرار دادن امتيازات و تسهيلات رفاهي و آموزشي و مشاوره اي و به طور كلي ارتقاء سطح بهداشت و سلامت خانواده سعي بر افزايش كيفيت زندگي خانواده ها دارند زيرا اين امر تاثير مستقيمي بر تربيت نسل آينده جامعه خواهد داشت.

خانواده از ديدگاه قرآن، از جايگاه محوري و كليدي برخوردار است و هسته‌ ي مركزي شكل ‌گيري جامعه را تشكيل مي ‌دهد. خانواده از منظر قرآن شريف، خشت بناي اجتماع است. جايگاه خانواده، در ساختمان جامعه، همچون «اتم» در ساختان اجسام طبيعي است. اگر خانواده سالم و صالح و استوار باشد. مي‌ توان به داشتن جامعه ‌اي سالم، صالح و متعالي و استوار، اميدوار بود.

به صورت پيوند رفت و برگشتي : خانواده سالم مساوي است با جامعه ‌اي سالم.

آن چه در پايان قابل بيان است، اين است كه: خانواده در قرآن شريف، از يك جايگاه كليدي و محوري برخوردار است، که از اين جهت، در ابعاد مختلف و به طور همه جانبه، جايگاه خانواده را مورد مطالعه و بررسي قرار داده است كه کنکاش در تمام موارد آن، نیازمند کتاب مستقلی در این زمینه است.

قرآن شريف در واقع مي‌خواهد از طريق خانواده و در آغوش خانواده، كار پيشگيري و درمان انجام دهد. چهارده قرن گذشته كه زنده به گور كردن دختران به صورت فرهنگ درآمده بود، قرآن شريف با «بايّ ذنب قتلت» با آن مبارزه كرده و اوج عطوفت را در رابطه با خانواده بيان كرده است، تا جايي كه در عصر كنوني، روان ‌شناسان بزرگ دنيا، با برگرفتن از قرآن و اسلام عزيز، بحث‌هاي «خانواده درماني» را مطرح ميكنند،‌ هر چند آن‌ ها به عمق بحث‌ هاي قرآني و اسلامي، نمی توانند دسترسي پيدا كنند، و به ظاهر بحث‌ هايشان روان ‌شناسي محض است ولي بسياري از مطالب، مورد تأييد قرآن شريف و برگرفته از آن است.

حال یک سئوال هنوز باقیست و آن اینکه : از این میان، خود ما و ذات وجودیمان، بدون توجه به هیچگونه بحث علمی و روانشناختی، چقدر برای جایگاه خانواده ارزش قائلیم و چقدر تلاش میکنیم برای پاسداری از این جایگاه رفیع؟

اشتراک گذاری این مطلب در :