زندگی جای دیگری است و ملبورن در روز دوم برنامه هفت

:: نویسنده : بخش گوناگون
:: تاریخ انتشار : فوریه 3, 2014
:: موضوع : گوناگون
زندگی جای دیگری است و ملبورن در روز دوم برنامه هفت

روز دوم پخش ویژه برنامه هفت، اختصاص پیدا کرد به بحث و بررسی فیلم های زندگی جای دیگری است و ملبورن با حضور عوامل آنها و دو تن از منتقدین سینمای ایران.

در سرمقاله مجله تصویری هفت ویژه جشنواره سی و دوم فیلم فجر به مضامین فیلم ها و سینمای اجتماعی پرداخته شد.
سردبیر هفت، محمود گبرلو در این گفتار اشاره داشت : رویکرد فیلمسازان ایرانی به سمت بیان معضلات اجتماعی می تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند، به شرطی که مخاطب عام و خاص سینمای ایران از دیدن حجم بالای فیلم هایی که رویکرد نگاه و لحن مشترک دارند خسته و دلزده نشده باشد.
او همچنین ادامه داد: هنرمندانی که متأثر از احوال جامعه خود، فیلم می سازند باید بدانند به جای عصبیت وانعکاس آن در اثرشان، بایستی جامعه را از انفعال بیرون آورند و به شور اجتماعی اضافه کنند و این نگاهی است که از سینمای دوره تدبیر و امید انتظار می رود.
گبرلو در ادامه اظهار داشت: شاید برخی از کارشناسان به این نتیجه رسیده باشند که نسخه رییس جمهور برای درمان روح حاکم بر فیلم های ایرانی می تواند نسخه ای کارساز باشد و امیدواریم که آن ها هم به این واقعیت رسیده باشند که با اغراق، شعار و سطحی نگری نه می توان به آسیب شناسی اجتماعی پرداخت و نه فیلم خوبی ساخت.
محمود گبرلو در پایان گفته های خود بیان داشت: اکنون که به نظر می رسد احوال اهالی سینما خوب است، بهتر است که در کنار تولید فیلم های خوب و دردمند اجتماعی؛ قصه های متنوع تر و جذاب تری در ژانرهای مختلف به تصویر دربیایند تا حال سینما و مخاطبانش بهتر از آنی شود که هست.
همچنین همانند ویژه برنامه شب گذشته ی هفت، در پایان ستون سرمقاله، گزارش جشنواره به تصویر کشیده شد که شب دوم این جشنواره به عکاسان و فیلمنامه نویسان، اختصاص یافت که در این میان عنوان پرکارترین در بخش فیلمنامه نویسی، به بهروز افخمی رسید با دو فیلمنامه.
اتاق خبر نیز که بخش بعدی برنامه را به خود اختصاص داده بود از دیگر آیتم های ثابت ویژه برنامه هفت در طول جشنواره است که به انتقال و مخابره خبرهای جشنواره مبادرت می ورزد.
در بخش گفتگوی ویژه برنامه هفت ، اولین گفتگو به فیلم زندگی جای دیگری است اختصاص داشت که با حضور منوچهرهادی، کارگردان – امیر سید زاده، تهیه کننده – نیکی کریمی و حامد بهداد دو بازیگر این فیلم به بحث و بررسی پیرامون آن پرداخته شد.
منوچهر هادی در این گفتگو به عنوان اولین فردی که رشته سخن را در دست گرفت از بازخورد خوب مخاطبان ابراز رضایت کرد و بیان داشت: این رضایت شامل حال مجموعه بازی ها وعوامل پشت صحنه نیز می شود.
وی درخصوص حضور و انتخاب سوژه های اجتماعی در جشنواره سی و دوم گفت: فیلم اجتماعی و معضلات اجتماعی همیشه حضور دارد و با داشتن این فیلم ها است که می توان این معضلات را نقد کرد. اما برای پرداخت این گونه موضوعات فیلمساز باید با موضوعات روز آشنا باشد و موضوعات جامعه را در سطحی وسیع تر کنکاش کند تا بتواند در نهایت آن را به طرح قصه و فیلم تبدیل کند. بنابراین شناخت باید وجود داشته باشد و اگر نمی توانیم راه حلی بدهیم با ساخت چنین فیلم هایی طرح مسئله کنیم و مسئولین براساس آن راهکارهایی ارائه دهند.
کارگردان این فیلم در ادامه ی صحبتهای خود اشاره داشت: دربحث مخالفت با ساخت این نوع فیلم دو بخش منافع جامعه و سلیقه دخالت دارد که قطعا در ساخت فیلم ها باید به کارکردی که فیلم برای مردم دارد فکرکرد. اما فیلم اجتماعی خوب در وهله اول به فیلمنامه مرتبط است و در مراحل بعدی است که به سایر عوامل برمی گردد.
نیکی کریمی بازیگر فیلم زندگی جای دیگریست از دیگر میهمانان حضور یافته در استودیو هفت بود که در ابتدای صحبت های خود ازهمکاری با منوچهر هادی گفت و اشاره داشت: از حدود دو سال گذشته تصمیم بر محدود کردن انتخاب هایم کرده ام تا در زمان فیلمبرداری کمتر اذیت شوم و این فیلم از جمله آن هایی بود که انتخاب کردم و آن را دوست داشتم که این نیز برای من اهمیت دارد. ضمن آنکه همکاری با کارگردانانی که در عرصه فیلمسازی کار خود را تازه شروع کرده اند حس خوبی را به من می دهد چرا که حرف های خود را به گونه ای بیان می کنند که از نسل جدید انتظار آن می رود.
وی نیز درباب فیلم های اجتماعی و حساسیت هایی که پیرامون آن وجود دارد اذعان داشت: از میان سه فیلمی که کارگردانی آن ها را خود بر عهده داشته داشته ام، اولین آن ها متوقف شد، دومین فیلم هم دچار سرنوشتی مشابه آن شد و فیلم سوم من نیز در ضمن حضور در جشنواره در بخش خارج از مسابقه راه داده شد که علت تمامی این ها را متوجه نشدم. در هرصورت فیلم اجتماعی طرح مسئله و علامت سئوال ایجاد می کند که این خوب است.
نیکی کریمی به این نکته هم تاکید کرد که: هیچ کس فیلم خود را برای جشنواره نمی سازد بلکه در وهله اول فیلم خود به مرحله ساخت می رساند و پس از آن در صورت داشتن شرایطی به جشنواره راه پیدا می کند و فیلم اگر اثر اجتماعی خوبی باشد در میان مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد.
حامد بهداد که دیگر بازیگر این فیلم بود، در خصوص فضای کنونی حاکم بر سینما اظهار داشت: فضای حال حاضر، فضای مثبتی است و شاهد لبخند های بیشتری هستیم ضمن آنکه لیست فیلمسازان شرکت کننده در جشنواره امسال نشان دهنده یک رقابت سالم تر می تواند باشد.
بهداد هم در پاسخ به مبنای وجودی سوژه اجتماعی در سینما بیان داشت: فیلمسازی که فیلم اجتماعی را انتخاب می کند نقطه نظرش مبتنی بر تاریکی نیست بلکه قصدش شکاف این تاریکی است و فارغ از ساختار، دولت مردان باید به فیلمسازان اعتماد کنند تا فیلم سازان به سمت موضوع روند و با طرح موضوع است که واقعیت مطرح می شود.
در ادامه گفتگو بین عوامل فیلم زندگی جای دیگری است، امیر سید زاده تهیه کننده این فیلم تصریح کرد: هنر و هنرمند، رسالتی دارد و آن رسالت هدایت اجتماع از تاریکی به سوی نور است که این ساختار در فیلم وی باید حضور داشته باشد. بنابراین کارگردانی که موضوعی اجتماعی را فیلمبرداری می کند قطعا مشکلی می بیند که در جهت طرح آن اقدام می کند. در این میان برخی متوجه بازی ها می شوند و برخی ها نمی شود و هرکس با توجه به برداشت خود می تواند درکی از آن داشته باشد.
در بخش دیگری از برنامه هفت، فیلم ملبورن روی پرده ی این ویژه برنامه آمد که حضور نیما جاویدی به عنوان کارگردان ، جواد نوروزبیگی تهیه کننده و نیز شیرین یزدان بخش 3 میهمان محمود گبرلو را تشکیل داد.
نیما جاویدی، کارگردان این فیلم در خصوص انتخاب بازیگر فیلم خود بیان داشت: انتخاب بازیگران کاملا براساس متن بود و براساس یک هماهنگی و سنجش میان امکانات سینما و فیلم، تصمیم گیری و انتخاب انجام شد.
او انگیزه خود را در انتخاب مضمون فیلم ملبورن اینطور بیان کرد که: داستان ها همیشه خود به سراغ من می آیند و هیچ گاه فکر نمیکنم که راجع به فقر و اعتیاد و موضوعاتی از این گونه فیلم بسازم. چرا که شکل سفارشی به خود را می گیرد و برای من این گونه است که صبر می کنم و داستان خود به حوزه دغدغه من وارد می شود و در ادامه، من با داستان درگیر میشوم.
جواد نوروزبیگی که تهیه کنندگی فیلم کمال تبریزی علاوه بر فیلم ملبورن را برعهده دارد یکی ازعلت همکاری خود با فیلم ملبورن را مرتبط به بخش ارزشی کار دانست و گفت: موضوعاتی با محوریت دروغ و سوء ظن هر تعداد هم که ساخته شده باشد باز هم باید تولید شود و باید در اثر تکرار، نشان داده شود که دروغ و موضوعاتی این چنینی بد است.
شیرین یزدان بخش به عنوان بازیگر این فیلم که دیگر میهمان این گفتگو بود هم، از نحوه ورود و آشنایی و همکاری خود با این پروژه گفت.
آخرین بخش دومین ویژه برنامه هفت در جشنواره سی دوم فیلم فجر، به موضوع سینمای اجتماعی و بایدها و نبایدهای آن و در نگاهی جرئی تر، فیلم قصه ها ساخته رخشان بنی اعتماد، با حضور دو تن از روزنامه نگاران، که کیوان کسائیان و محسن یزدی بودند محور گفتگوی محمود گبرلو را شکل دادند.

اشتراک گذاری این مطلب در :